Halloj! Vill du synas högre i Googles sökresultat få fler besökare till din hemsida? Om svaret är ”Ja!” har du kommit helt rätt. I den här SEO-guiden lär jag dig teknikerna som SEO-proffsen använder för att nå Google-toppen och håva in besökare till hemsidor.

Varning: det här är en riktig lååååång SEO-guide. Förmodligen den längsta du någonsin sett. Den innehåller allt du behöver för att förstå sökmotoroptimering och optimera din hemsida, och därför finns det en hel del att läsa.

Men jag ska göra mitt bästa för att inte tråka ut dig till döds och förhoppningsvis lära dig nåt om SEO samtidigt!

För att göra det enkelt för dig har du en innehållsförteckning nedan. För att få bäst resultat är min rekommendation är att du läser artikeln från topp till botten, men är du mer intresserad av något specifikt kan du använda länkarna i innehållsförteckningen.

Nu kör vi!

Innehållsförteckning

Resultaten du kommer att få
Vad är SEO?
Vad vill Google egentligen?
Den magiska SEO-tekniken
Innehåll och SEO
Länkar
Teknisk SEO
Sammanfattning

Resultaten du kommer att få

Om du är en girig liten jäkel som mig själv undrar du säkert vid det här laget, ”okej, vad ska jag få av allt det här läsandet?”.

Jag förstår dig och jag ska vara riktigt tydlig med dig. Med den här guiden kommer du:

  • Lära dig grunderna i hur SEO fungerar
  • Lära dig teknikerna SEO-konsulter använder för att optimera hemsidor
  • Bli beväpnad med SEO-kunskap som har kraften att ta vilken sida som helst till Googles första plats

Låter det lockande? Vill du bli en ostoppbar sökmotorgud? Toppen, fortsätt läs min vän.

Vad är SEO?

SEO kommer från engelskans ”Search Engine Optimisation” – och på svenska kan man översätta det till sökmotoroptimering.

Kort & gott är SEO konsten att få en sida att synas högt upp i resultaten på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo.

Syns din hemsida högt på ett sökord eller fras får du fler besökare. Och som vi redan konstaterat vill du förmodligen ha fler besökare, och förhoppningsvis är det därför du läser det här nu.

Vad vill Google Egentligen?

För att kunna ge din hemsida dess välförtjänta SEO-kärlek måste du först förstå Google. Eller som en jägare skulle säga: ”För att fånga bytet måste du tänka som bytet.”.

Google vill alltid att den som söker ska få svar på sina sökfrågor på ett snabbt och smidigt sätt. Google ändrar konstant sitt sätt att prioritera hemsidor i sökresultaten just för att ge den som söker en bättre upplevelse.

Målet med Googles konstanta ändringar är att dåligt innehåll försvinner och relevant innehåll, som ger svar på sökarens sökfrågor, åker upp i resultaten.

Redan nu har du den viktigaste kunskapen om SEO – att sökmotoroptimering oftast innebär att ge folk svar på frågor och skapa en bättre upplevelse för den som söker och hamnar på din sajt.

Den magiska SEO-tekniken

Det finns en SEO-teknik som slår alla andra tekniker. Om du använder den här ofta bortglömda tekniken på rätt sätt kommer Google till och med att jobba för dig!

Tekniken är….

trumvirvel seo teknik

*trumvirvel*

Att ha riktigt bra innehåll!

Näpp, ingen avancerad superteknik här inte – bara lite sunt förnuft.

Som jag sa förut vill Google att relevant innehåll kommer högre upp i sökresultaten. Det innebär att Google aktivt jobbar för att ändra sina algoritmer på ett sätt som gör att den som har bra, relevant och kvalitativt innehåll på sin hemsida syns högre i resultaten. Samtidigt innebär det också att de med dåligt skitinnehåll men som bara använt sig av en massa coola SEO-tekniker försvinner.

Innehållets kvalité och relevans kan stå emot alla Google algoritmändringar. Har du bra innehåll kommer Google alltid försöka hjälpa dig att synas.

Men då är frågan såklart, vad är bra innehåll?

I kapitlet nedan går jag igenom fem saker du kan göra för att säkerställa att din hemsidas innehåll älskas av Google (och människor). Fortsätt läs så kommer du snart veta allt om innehåll som Google vill hjälpa dig marknadsföra.

Innehåll och SEO

Innehåll är det absolut viktigaste när det kommer till SEO. Om du har det bästa och mest relevanta innehållet inom ditt ämne kommer du ofta undan med att ha en ful hemsida som ingen känner till.

Grymt innehåll är mer än att ha en massa bra text. Det handlar också om hur upplevelsen för din läsare är när de läser din text.

För att göra det super-duper-enkelt för dig att skapa innehåll som är optimerat för både SEO och läsare kommer här fem punkter du bör se över om du vill förbättra din hemsidas SEO.

Titlar

På nätet finns det sex olika titlar. På engelska kallas dessa ”Heading 1, Heading 2, Heading 3” osv.
Förkortningen på titlarna är H1, H2, H3, H4, H5 och H6.
H1 är den viktigaste och H6 är den minst viktiga titeln på en sida.

Alla sidor på en hemsida bör alltid ha en H1-titel. H1-titeln beskriver vad hela sidan handlar om och är extremt viktig för SEO. Eftersom H1-titeln beskriver hela sidan bör du aldrig använda mer än en H1-titel på varje sida. (Bland inte ihop sida med hemsida. En hemsida har flera sidor).

Wikipedia är ett föredöme på hur man bör använda titlar.
I Wikipedias artikel om Sverige är rubrikerna upplagda såhär:

H1: Sverige (Rubriken på hela sidan)
H2: Geografi (Beskriver en stor del av sidan)
H3: Klimat (Är en underrubrik under H2-rubriken ovan)

För SEO är det en god idé att få in dina sökord inuti titlarna på sidan, speciellt i H1-titeln, eftersom det är titlarna som Google använder mest för att få en sammanfattning av vad sidan handlar om.

Med det sagt bör du inte försöka tvinga in dina sökord i titlarna om de inte passar där. Det är bättre att skriva text anpassad för människor än för sökmotorer.

Sökord i texten

Texten på din sida har till uppgift av beskriva vad sidan handlar om för Google och andra sökmotorer. Och det är förmodligen texten människor är där för att läsa. Just av den här anledningen är texten på din sida det viktigaste av allt när det kommer till sökoptimeringen av din hemsida.

Det är rekommenderat att du har dina sökord i texten på din sida, men var samtidigt försiktig. Sökmotorerna är väldigt duktiga på att sniffa fram spam och överanvändning av sökord.

Förr i tiden kunde du hamna högst upp på Google om du använde ditt sökord 100 gånger om i samma text. Om du försöker dig på samma teknik idag kommer Google straffa hela din hemsida och ta bort dig från sökresultaten helt och hållet.

Så använd sökord i din text, men gör det naturligt. Fokusera på att skriva för mänskliga läsare så bör sökorden komma in i texten naturligt.

Ett tips är att använda synonymer till dina sökord, det minskar risken att Google spamstämplar dig.

Ordmängd

Hur många ord du har speglar ofta kvalitén på ditt innehåll. Om din sida bara innehåller 100 ord gör Google ofta bedömningen att din sida inte har tillräckligt med relevant innehåll för att besvara sökfrågan från den som söker.

Sidor med en större mängd ord tenderar att ranka högre i sökresultaten eftersom de ses som mer användbara för läsaren.

Exakt hur många ord du bör använda på dina sidor kan variera, men en teknik för att få fram ett ungefärligt antal är att kolla hur många ord dina konkurrenter använder.

Om du exempelvis vill synas på sökordet ”ostsorter” kan du söka på ”ostsorter” och kolla hur många ord de som ligger i topp tre använder.

Ett användbart verktyg för att kolla upp hur många ord som är på din konkurrents sida är WordCounter.

Allt du behöver göra är att klistra in länken till en sida så tar WordCounter fram hur många ord det är på sidan. Att manuellt sitta och räkna hur många ord dina konkurrenter har skulle nog ta riktigt lång tid, så för guds skull använd WordCounter eller något annat smart verktyg.

I vårt ”ostsorter”-exempel visar det sig att ordmängden varierar från ca 400 till 1200 ord. Så vi borde alltså använda minst 800 ord för att Google ska anse att vi skriver relevant innehåll.

Bilder

Försök att alltid använda bilder på dina sidor. Människor älskar bilder eftersom bilder ofta ger liv åt text. En text på 3000 ord utan bilder är ofta tråkig och jobbig att läsa för den moderna människan.

I vårt moderna samhälle bombarderas människor konstant av olika notiser, ljud och störningar, så det är viktigare än någonsin att ha bilder för att hjälpa besökaren smälta information och hålla sig kvar på sidan.

Sökmotorerna vet att bilder uppskattas av människor, så sökmotorer främjar sidor med bilder framför dem utan bilder.

Tumregeln är följande: använd alltid bilder!

Tips: I kapitlet om teknisk SEO visar jag hur du kan dubbla SEO-värdet av dina bilder.

I likhet med bilder ser Google också video som något positivt av samma anledning.

Läsbarhet

Sist men inte minst bör du alltid ha läsbarhet i åtanke när du skriver till text till din hemsida.

Läsbarhet är precis som det låter: hur enkelt det är för en människa att läsa text.

En läsbar text använder sig av ord som vanligt folk förstår och meningar som inte är för långa.
En läsbar text använder sig av styckesindelning istället för att vara en stor textklump.
En läsbar text använder sig av rubriker.

Hur pass avancerad texten ska vara beror såklart på vem du skriver till. Du bör alltid skriva på ett sätt som passar människan den skrivs till. En text riktad till ingenjörer låter förhoppningsvis annorlunda än en text riktad till en klass 10-åringar.

Det finns digitala metoder för att mäta hur pass avancerad din text är. En sån är ett s.k. Flesch Reading Ease test som mäter hur enkelt det är att förstå din text baserat på hur många ord, meningar och stavelser du har.

Readable.io är en toppenbra sajt för att testa din text. Klistra in din text och klicka på en knapp så får du ditt resultat samt tips på förbättringar. Lätt som en plätt!

Länkar

Länkar är sökmotorernas sätt att förstå vad människor tycker om eftersom det är människor som skapar länkar. Varje länk till din sida är en ”jag-tycker-om-detta”-signal som en annan människa gett dig genom att länka till dig.

Riktigt bra innehåll tenderar att få länkar till sig genom att folk delar det på sociala medier och andra webbplatser – och på grund av detta värderar Google, Bing och Yahoo länkar som indikation på att sidor är värda att synas i sökresultat!

Länkar till dig

Varje gång någon länkar till dig tar sökmotorer det som en signal att du har värdefullt innehåll. För varför skulle någon länka till dåligt innehåll?

Eftersom Google alltid vill att den som söker ska hitta relevant och insiktsfull information kommer material som folk länkar till (signaler att ditt innehåll är bra) generellt synas högre än material ingen länkar till.

För att få fler länkar från folk är det en bra idé att

  • Ha innehåll folk vill länka till
  • Göra det enkelt att dela din sida på sociala medier genom att ha ”dela”-knappar

Okej, nu kanske du tänker ”Hmm… vilka sidor kan jag länka till mig själv på så att jag syns högre i Google?”.

Dålig tanke. Stygg!

Sökmotorer är väldigt bra på att veta vilka länkar som är äkta och vilka länkar som är falska. Att du spammar länkar till dig själv över hela internet kommer inte leda till att du syns högre i sökresultaten.
I värsta fall kan det leda till att du straffas i Google. Mer om straffbara länkar hittar du under ”Skadliga länkar” lite längre ned.

Det är okej att du länkar till din egen sida i sociala medier och delar din sida där det är relevant.

Om du delar länkar till dig själv för att hjälpa folk och tänker på andra istället för dig själv, då är det förmodligen relevant. Men om den enda anledningen till att du länkar till dig själv är av SEO-skäl – då är det inte relevant. Gör det inte!

Länkar från dig

Att länka från din sajt till andra sajter är bra. Sökmotorer vill gärna att din sida hjälper läsare hitta ny och spännande information. Genom att du länkar till andra sidor visar du Google, Bing och Yahoo att du hjälper dina läsare att fördjupa sig genom mer information.

Även här är det viktigt att dina länkar har genuin omtanke. Tryck inte in en massa länkar bara för sökoptimeringens skull. Gör det istället för dina läsare.

Ett exempel: Jag har i den här artikeln länkat till några verktyg som hjälper dig att sökoptimera ditt innehåll. De är två hjälpsamma länkar som är väldigt relevanta i sammanhanget. De hjälper dig sökoptimera ditt innehåll och de hjälper min SEO av samma skäl.

Länkar du till sajter med dåligt eller irrelevant innehåll kan sökmotorerna i värsta fall straffa dig. Det är därför inte rekommenderat att du ”byter” irrelevanta länkar med någon annan bara för SEO. Mer om detta nedan.

Skadliga länkar

Vissa länkar är direkt skadliga för din hemsidas SEO. I värsta fall kan skadliga länkar leda till bestraffning från sökmotorgudarna och att hela din hemsida försvinner från sökresultaten. Undvik det om du inte är en digital masochist.

Det finns två saker som kan orsaka detta

  1. Du länkar till skadligt innehåll, typ en sida med virus eller extremt dåligt rykte.
  2. Sidor med extremt dåligt rykte länkar till dig.

Det första är enkelt att undvika. Oftast räcker det med att inte länka till sidor du själv inte skulle använda dig av, sunt förnuft alltså. Sidor med direkt skadligt innehåll leder ofta till att du får felmeddelanden när du besöker dem.

exempel på skadlig länk för seo guiden

Exempel på ett felmeddelande på en osäker webbplats. Länkar du till osäkra webbplatser är det dåligt för din hemsidas SEO.

 

Jag vill vara tydlig med att de allra flesta sidor är 100% säkra att länka till. Dra dig inte för att länka till bra innehåll av rädsla.

När skadliga sidor eller sidor med dåligt rykte länkar till dig kan det leda till att du straffas av sökmotorer. Ett vanligt knep bland taskiga konkurrenter kan vara att skapa en massa dåliga sajter och länka frenetiskt till dig, i syfte att få sökmotorer att straffa dig.

Som tur är kan du motverka en sån här attack, och även ta bort dåliga länkar. Det första du bör göra om du har skadliga länkar till din webbplats är att kontakta den som länkar till dig och be dem ta bort länken.

Om personen bakom en annan sajt inte gör det kan du avvisa länken i Googles s.k. Search Console verktyg. Du kan läsa mer om hur du avvisar länkar hos Google.

Få koll på vem som länkar till dig

Det är enklare än du tror att veta vem som länkar till dig.

Koppla din hemsida till Google Search Console (ett verktyg från Google) för information om vem som länkar till din webbplats. Search Console ger också information om skadliga länkar och andra problem på din webbplats. Det är ett nödvändigt verktyg för att synas i Google. Skaffa det nu eller ångra dig sen.

Interna länkar

Förmodligen är du lite trött på att höra om olika länkar vid det här laget. Inga problem. Jag förstår dig. Vi är strax klara. Håll ut!

Vi har pratat om länkar från andra sajter till dig, och från dig till andra sajter. Den sista länktypen är från dig till dig själv.

Att länka till sig själv är något alla gör hela tiden. Länkar från dig själv till dig själv (interna länkar) hjälper dina besökare att navigera på din hemsida. Normalt har alla sidor interna länkar i menyn, men det är rekommenderat att du länkar på andra platser också för att hjälpa dina besökare hitta runt på din sajt.

Precis som andra länkar är relevans A och O. Länka inte runtomkring på din hemsida bara för sakens skull. Länka till dina olika sidor där det är relevant.

Interna länkar ger också ett eget ”betyg” på ditt innehåll.
Om du länkar till en specifik sida flera gånger tänker Google ”Aha! Den här sidan betyder mycket, den prioriterar jag i mina sökresultat!”.

Så kom ihåg att alltid hjälpa dina besökare att hitta information på din hemsida genom interna länkar.

Teknisk SEO

Teknisk SEO är att sökanpassa hela maskineriet bakom din hemsida. Du behöver inte vara teknisk av dig för att ha perfekt teknisk SEO på din sajt. Jag godtar alltså inga ursäkter för att ha en dåligt optimerad sajt!

En fantastisk sak med teknisk SEO är att det för det mesta är ett engångsarbete. Du meckar lite med hemsidan och *poff!* så blev hela din sajt lite mer älskad av Google för alltid. Bra va?

Vi sätter igång med en av de viktigaste sakerna du kan göra för att sökoptimera din sajt: lägga in meta-taggar.

Meta-taggar

Meta-taggar berättar för Google och andra sökmotorer hur din hemsida ska presenteras i sökresultaten.

Det finns två meta-taggar som är livsviktiga, och sen finns det en som folk slösar sin tid med.

Viktiga meta-taggar:

  • Meta-titel
  • Meta-beskrivning

Onödig meta-tagg

  • Meta-nyckelord

Meta-titeln och meta-beskrivningen syns direkt i sökresultaten.

exempel på meta titel och meta beskrivning

Meta-titel är rubriken och meta-beskrivningen låter oss få en aning om innehållet.

Den viktigaste meta-taggen är meta-titeln.
Meta-titeln berättar för sökmotorer vilken rubrik din sida ska ha i sökresultaten. Oftast är meta-titeln detsamma som rubriken på din sida/ditt innehåll.

Om det är relevant, inkludera det sökord eller den fras du vill synas på Google med i din meta-titel.

Texten i meta-beskrivningen har ingen direkt påverkar på din position i Google, men den bör ändå inte struntas i.

Andelen personer som klickar på din länk i sökresultaten har en viss betydelse för Googles vilja att du ska synas högre. Använd därför en meta-beskrivning för att beskriva vad som finns på sidan på ett säljande sätt som förmår sökare att klicka på din länk i Google.

Jag nämnde också en onödig meta-tagg, så kallade meta-nyckelord.

Förr i tiden kunde man lägga in meta-nyckelord som endast syntes för sökmotorer och hjälpte ens sida att synas högre. P.g.a. stort missbruk är det inga stora sökmotorer som läser av meta-nyckelord längre. De är alltså ett stort slöseri med tid att hitta på och lägga in meta-nyckelord för din sajt.

Trots detta är det många SEO företag som rekommenderar sina kunder att använda sig av meta-nyckelord. De gör detta mest på grund av inkompetens, hoppas jag.

Google själva har i en video sagt att meta-nyckelord (meta keywords på engelska) inte är något som hjälper en sida att synas.

Mobilvänlighet

Det är nu viktigare än någonsin att ha en mobilvänlig hemsida. På nördspråk heter det att ha en ”responsiv” sida, alltså en sida som alltid anpassar sig efter skärmstorlek.

En hemsida som bara är byggd för stora datorskärmar är ofta svår att använda på mobil. Mobilbesökare måste i värsta fall zooma in för att kunna läsa text och flytta runt skärmen för att navigera.

En sån upplevelse leder ofta till att besökare överger sidan och går in någon annanstans. Och det blir värre…

Google och andra sökmotorer vet att mobila användare blir fler och fler.
2015 var året då fler Google sökningar gjordes från mobil än från dator.
2016 var mer än 60% av sökningarna från mobil.

Google tycker att mobilvänlighet så viktigt att de nu mera endast söker igenom din sajt som den ser ut på mobil. Det innebär att om du har saker på din sida som bara fungerar på dator kommer Google inte läsa in dem.

Men hur vet jag om mina sida är mobilvänlig?
Google har ett smidigt verktyg för att testa din sajts mobilvänlighet.
Allt du behöver göra är att mata in adressen till din hemsida och klicka på en knapp, sen vet du.
Klicka här för att komma åt testet.

Om din hemsida inte är mobilvänlig föreslår jag starkt att du ordnar problemet pronto! Det är i princip omöjligt att synas högt i Google med en hemsida som inte fungerar bra på mobil.

Du är välkommen att höra av dig om du behöver skaffa en ny, mobilvänlig sajt.

Webbplatskartor

En så kallad webbplatskarta berättar för sökmotorer hur din hemsida är strukturerad och hjälper bl.a. Google hitta nytt innehåll på din sajt. Om du inte har en webbplatskarta, skaffa en nu!

Om du använder WordPress för sin sajt föreslår jag att du använder dig av gratistillägget Yoast SEO. Det är ett absolut måste om du inte redan har ett SEO tillägg till WordPress.

Yoast SEO skapar automatiskt en webbplatskarta till dig, och du kan enkelt ändra kartan med ett par knapptryck.

Om du inte använder WordPress kan du skapa en webbplatskarta här.

Efter du skapat en webbplatskarta och laddat upp den på din sida är det en bra idé att ge den till Google, på så vis hjälper du aktivt sökmotorn indexera din hemsida.

För att skicka in din karta till Google behöver du koppla din sida till Google Search Console, verktyget Google ger dig för att hantera din sajt. Jag nämnde Search Console tidigare och om du inte skaffat det än borde du göra det nu.

skicka en webbplatskarta via google search console

Det är enkelt att skicka din webbplatskarta i Search Console. Ange bara länken till den och klicka på ”Skicka”-knappen.

Viktigt: Om du uppdaterar din webbplatskarta, kom ihåg att skicka in den uppdaterade versionen i Search Console.

Och förresten: Om du är en galen människa som av någon anledning har mer än 50 000 sidor på din hemsida – se till att ta bort det oviktiga ur kartan. Google genomsöker max 50 000 sidor från en webbplatskarta.

Rensa bort länkar till saker som inte finns

En av sakerna Google stör sig mest på är ”döda” länkar, alltså när du länkar till saker om inte existerar. Du kanske känner igen s.k. 404-meddelanden. Såna vill du inte ha.

exempel på en 404 sida

En 404-sida. Utsätt inte dina besökare för det här.

De två vanligaste 404-felen du kan göra är om:

  1. Du länkar till en sida som inte finns
  2. Du försöker visa en bild som inte finns

Det första inträffar ofta när du länkat till en sida på en annan webbplats som sen tagits bort därifrån. Det är enkelt att åtgärda genom att antingen ta bort länken eller rätta till den.

När du lägger in bilder på din sida kan det hända att länken till bilden är felstavad, då uppstår ett 404-fel mot bilden. Samma sak kan hända om du bäddat in en bild som sen försvinner från platsen du ”speglar” den från.

När du bäddat in en bild som inte existerar brukar bilden bytas ut mot en liten ikon som indikerar att du försöker visa en bild som inte finns. Och det vill vi inte ska hända!

Att länka till icke-existerande saker är illa för din hemsidas SEO. Google vill inte framhäva sajter som skickar läsare till saker som inte existerar.

Det är ofta svårt att veta om man har ”döda” länkar på sin sajt. Speciellt är det svårt om man länkat till saker för en längre tid sen.

Broken Link Checker kan du kolla om du har några länkar till sidor som inte finns. Jag föreslår att du gör testet direkt och tar bort eventuella döda länkar, det går snabbt!

Alt-taggar på dina bilder

Google kan inte läsa av bilder som du och jag kan.

Om du har en bild på ett träd förstår inte Google att det är ett träd.

Inte ens om du har en bild med en stor text där det står ”TRÄD” på förstår Google att det står ”TRÄD” på bilden.

Men du kan hjälpa Google att förstå.

Genom så kallade alt-taggar eller ”alternativ text” kan du hjälpa Google förstå vad som syns på en bild samtidigt som du dubblar SEO-värdet av en bild.

Från början användes alternativ text på bilder för att talprogram på datorer skulle kunna läsa upp vad en bild innehöll för blinda människor. Men nu används det även av sökmotorer för att förstå vad din sida handlar om.

Så använd alltid alt-taggar på dina bilder. Skriv alt-taggen som om du beskriver för en blind människa vad bilden innehåller.

Har du en bild på en björk bör alltså alt-taggen vara ”björk”.
Har du en bild på en häst som äter hö bör alltså alt-taggen vara ”häst äter hö”.
Har du en bild på en clown som rider på en elefant bör alltså alt-taggen vara ”clown rider på elefant”.

Ja, du förstår nog vad jag menar.

Proffstips: om det är möjligt, inkludera ditt sökord inuti din alt-tagg! Om du exempelvis vill synas på Google när man söker på ”röd moped” kan du ha ”röd moped” som alt-tagg.

Inkludera bara sökord i alt-taggen om det är relevant.

Sökord i alt-taggar är hjälper dig synas högre i de vanliga sökresultaten, men också att synas i bildresultaten. Använd dem!

Sammanfattning

Gratulerar! Om du faktiskt har orkat läsa ända hit hoppas jag att du lärt dig något om SEO. I början av artikeln lyfte jag fram värdet av att ha extremt bra och relevant innehåll.

Trots att du nu läst en massa om den tekniska aspekten av SEO vill jag påminna dig igen om att ditt innehåll i första hand bör skrivas för människor, inte sökmotorer.

Sökmotorerna blir smartare varje dag, och jobbar konstant för att riktigt bra material ska synas högt upp. Om du vill vara säker på att du syns högre i Google, jobba på innehållet först.

Innehållet kommer ta dig till Google högre placeringar, SEO-teknikerna kommer ta dig sista biten till förstaplatsen – i alla fall som det ser ut nu.

Om du behöver hjälp med din SEO är du alltid välkommen att höra av dig. North IT bygger sökmotorvänliga sajter och kan hjälpa dig ta din befintliga hemsida högre upp.

Jag hoppas att du fått en trevlig läsning! Om du vill återkomma till den här guiden kan du spara den som PDF-fil.

Lycka till med optimeringen!